Alarmnummer: 0251-215454
24 uur per dag bereikbaar

Tot ons werkgebied behoren: Akersloot, Bakkum, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Limmen, Uitgeest, Velsen-Noord, Wijk aan Zee en de Woude

Zwerfkatten telefoonbandje

Regelmatig krijgt de DAK telefoontjes van mensen die in hun buurt een zwerfkat hebben. Maar is het een zwerfkat of heeft hij toch een eigenaar? Om hier achter te komen vragen we de mensen de kat "te vangen" en tijdelijk op te sluiten in de schuur, keuken, bijkeuken, etc.

Dit is om er voor te zorgen dat wanneer wij langskomen, de kat er zeker is. Als de kat een halsband heeft controleren we of hier een adreskoker aanhangt. Vervolgens controleren we of de kat een chip heeft. Is dit het geval dan kunnen we meestal de eigenaar makkelijk achterhalen. Soms lukt dit niet omdat de eigenaar verhuisd is en het nieuwe adres niet bekend is bij de databank waar het chipnummer geregistreerd staat.

Is er geen chip aanwezig, dan bellen we met onze centrale om te kijken of de kat als vermist is opgegeven. We geven de beschrijving en geslacht van de kat door en de centralist kijkt of er een overeenkomst is. Het is daarom erg belangrijk dat als iemand zijn kat als vermist opgeeft we een duidelijke foto van de kat krijgen.

Als er geen match is, kijken we de gezondheid van de kat goed na. Hierbij kijken we o.a. naar de slijmvliezen, voedingstoestand (dik/mager), uitdroging, wonden en eventuele afwijkingen. Als we vinden dat de kat door een dierenarts moeten worden nagekeken laten we dat doen. Als de dierenarts besluit dat de kat gezond genoeg is om weer uitgezet te worden doen we dat. Is dit niet het geval dan zal de kat naar het asiel worden gebracht om daar medische zorg te krijgen.

We nemen de kat niet direct mee

Als de kat gezond is, nemen we de kat niet direct mee. Dit heeft een aantal redenen. Als we alle katten direct zouden meenemen, zouden de asielen overvol raken. Daarnaast heeft zo'n kat toch vaak wel een eigenaar en dan wordt de kat dus ten onrechte in het asiel geplaatst. Aan het meenemen van een kat zitten voor de eigenaar ook kosten verbonden. De eigenaar is dus niet blij als hij de kat mist en hier nog voor moet betalen ook. Daarom geven we de kat altijd de gelegenheid om naar zijn eigenaar terug te gaan.

We doen bij de kat in zulke gevallen een telefoonbandje om. Het telefoonbandje lijkt op een bandje dat mensen omkrijgen als ze opgenomen worden in het ziekenhuis. Op dit telefoonbandje staat het verzoek aan de eigenaar om contact op te nemen met Dierenambulance Kennemerland op het bijbehorende telefoonnummer. Als de kat dan thuis komt, kan de eigenaar ons doorgeven dat de kat terecht is.

Geef de kat gelegenheid om terug naar huis te gaan

Om de kat ook echt de gelegenheid te geven terug te gaan naar zijn eigenaar is het belangrijk de kat geen eten te geven. Veel mensen (met een groot dierenhart) bedoelen het vaak goed maar de meeste katten zijn niet gek. Als ze ergens lekker eten krijgen, zal de kat blijven terugkomen. Nog beter is het zelfs om de kat weg te jagen, hoe gemeen dat ook klinkt. Maar vaak blijkt dit lastig. 

De rijder maakt altijd een foto van de kat en deze wordt op de site van de DAK bij de gevonden dieren gezet. Mocht de kat na 5-7 dagen nog steeds met het telefoonbandje rondlopen dan kan opnieuw met de DAK gebeld worden en komen we de kat ophalen. De kat blijft dan nog 3 dagen bij ons in een kattenverblijf en gaat hierna door naar het asiel.